Partnerzy serwisu:
Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Dlaczego Płock stawia na wodór?
fot. UM Płock
W ostatnich latach w Polsce kolejne samorządy decydują się na inwestycje w wodorową komunikację miejską. Jednym z nich jest Płock, który prowadzi aktualnie postępowanie przetargowe na zakup 18 autobusów o napędzie wodorowym. Co skłania miasto do takiej strategii?

Obecna flota autobusowa w Płocku składa się ze 109 pojazdów: 21 sztuk 18-metrowych autobusów, 76 12-metrowych i 12 mniejszych niż dziewięć metrów. Na tę liczbę składa się 15 autobusów w normie Euro 3, 10 w normie Euro 4, 27 zgodnych z normą Euro 5 i 57 z normą Euro 6. Jeśli natomiast chodzi o zastosowaną technologię, 77 egzemplarzy stanowią autobusy spalinowe, a 32 hybrydowe.

Płock pod koniec 2024 roku ogłosił przetarg na dostawę 18 autobusów wodorowych. Do miasta wpłynęła jedna oferta mieszcząca się w planowanych na ten cel funduszach. W budżecie miasta na 2025 rok zapisano również środki na zakup autobusów spalinowych, jednak wynika to jedynie z konieczności odnowy istniejącego taboru.

Jakie przesłanki idą za inwestowaniem w autobusy zeroemisyjne w mieście?

Dlaczego autobusy wodorowe?

Ewa Janiszewska z płockiego ratusza wskazuje, że miasto kieruje się kilkoma przesłankami w kontekście inwestycji w autobusy wodorowe. Pierwszą z nich jest kwestia ustawy o elektromobilności, która narzuca na miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców obowiązek nabywania autobusów zeroemisyjnych.

– Kolejna to zeroemisyjność. Autobusy wodorowe emitują jedynie parę wodną, co wpisuje się w cele redukcji emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza – wyjaśnia.

Dla miasta ważny jest również długi zasięg i tankowanie. Ratusz tłumaczy, że w porównaniu do autobusów elektrycznych, autobusy wodorowe mają większy zasięg i krótszy czas tankowania, co może być kluczowe dla efektywnej obsługi tras miejskich.

Na koniec dla władz miasta ważna jest również kwestia finansowa.

– Unia Europejska i rząd Polski oferują dotacje i fundusze na rozwój technologii wodorowych, co zmniejsza koszty inwestycji dla miasta – tłumaczy przedstawicielka UM Płock.

Autobusowa strategia Płocka

Płocki urząd miasta zdaje sobie sprawę, że pojazdy z napędem zeroemisyjnym stanowią dla samorządów wyzwanie finansowe, organizacyjne i logistyczne.

– Spółka miejska - Komunikacja Miejska Płock posiada już doświadczenia w eksploatacji autobusów elektrycznych w postaci autobusów hybrydowych z silnikiem diesla. Ich eksploatacja, wiedza pozyskana z rynku oraz doświadczenia innych miast były przesłanką do podjęcia decyzji o dywersyfikacji i zbieraniu doświadczeń z różnymi rodzajami napędów używanych w zeroemisyjnych autobusach komunikacji miejskiej, w szczególności pod względem organizacyjno-logistycznym – tłumaczy ratusz.

To sprawiło, że pierwszymi planowanymi do wprowadzenia do eksploatacji autobusami zero emisyjnymi są autobusy elektryczne o zasilaniu w energię elektryczną uzyskiwaną z wodoru w ogniwie paliwowym.

Obecne postępowanie przetargowe będzie w stu procentach dofinansowane z Unii Europejskiej, a ostateczne koszty eksploatacyjne autobusów wodorowych będą znane po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego na dostawę wodoru, które jest prowadzone przez KM-Płock Sp. z o.o.

Miasto nie wyklucza jednak, że następnymi kupowanymi autobusami zero emisyjnymi będą autobusy elektryczne bateryjne.

– Zakładamy, że z upływem czasu rynek wodoru będzie się rozwijał. Będą dostępne nowe źródła jego pozyskania, koszt jego zakupu się zmniejszy, co w konsekwencji spowoduje, że eksploatacja autobusów wodorowych będzie na poziomie autobusów z napędem konwencjonalnym i elektrycznym – dodaje Ewa Janiszewska.

Miasto gotowe na ustawę o elektromobilności?

Ustawa o elektromobilności, która narzuca miastom powyżej 100 tysięcy mieszkańców kupno wyłącznie autobusów zero emisyjnych na potrzeby komunikacji miejskiej wejdzie w życie od 2026 roku. Władze Płocka cały czas przygotowują się, by być w pełni gotowe na szykujące się zmiany.

– Analizujemy te kwestie na poziomie naszego samorządu i we współpracy z innymi miastami, w których już funkcjonuje transport wodorowy lub które przymierzają się do wprowadzenia takiego rozwiązania. Toczy się również dyskusja między samorządami a odpowiednimi ministerstwami w rządzie – zdradza przedstawicielka ratusza.

Zaznacza również, że miasto ma przewagę nad innymi samorządami, posiadając na miejscu strategicznego partnera.

– W przeciwieństwie do innych miast mamy na miejscu partnera – ORLEN – z którym podpisaliśmy kilka lat temu list intencyjny dotyczący współpracy w tym zakresie i m.in. zobowiązał się do wybudowania stacji tankowania wodoru – dodaje.

Do wspomnianego podpisania listu doszło w październiku 2021 roku m.in. przez przedstawicieli władz samorządowych w Płocku, producentów samochodów wodorowych i ORLENU. Jego celem było utworzenie „Mazowieckiej Doliny Wodorowej” mającej zwiększyć wykorzystywanie pierwiastka w transporcie publicznym. Jak jednak objaśnia Janiszewska, projekt ten nie będzie zajmował się dostawą samego wodoru dla miasta. Skoncentruje się natomiast na budowie łańcucha wartości wodoru w obszarze Mazowsza, realizacji projektów badawczo-rozwojowych, stworzeniu systemowych rozwiązań dla kształcenia wyspecjalizowanych kadr i prowadzeniu działalności na rzecz wsparcia procesów regulacyjnych.

– Monitorujemy i analizujemy cały czas wszystkie te aspekty, jak również sytuację geopolityczną, wahania cen gazu, energii i innych paliw – podsumowuje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dwa miliony pasażerów w tramwaju na Kasprzaka

Komunikacja

Dwa miliony pasażerów w tramwaju na Kasprzaka

Tramwaje Warszawskie 06 marca 2025

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Mobilność

Zobacz również:

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Komunikacja

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Paulina Piziorska 20 lutego 2025

Płock z ofertą na autobusy wodorowe

Komunikacja

Płock z ofertą na autobusy wodorowe

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2025

Solaris dostarczył pierwsze autobusy wodorowe do Bolonii

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Dwa miliony pasażerów w tramwaju na Kasprzaka

Komunikacja

Dwa miliony pasażerów w tramwaju na Kasprzaka

Tramwaje Warszawskie 06 marca 2025

E-hulajnogi w Trójmieście: chaos kontra prawo i porządek

Mobilność

Zobacz również:

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Komunikacja

PKS Rzeszów na zakupach - elektryki napędzane wodorem

Paulina Piziorska 20 lutego 2025

Płock z ofertą na autobusy wodorowe

Komunikacja

Płock z ofertą na autobusy wodorowe

Przemysław Farsewicz 17 lutego 2025

Solaris dostarczył pierwsze autobusy wodorowe do Bolonii

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5